Go Back   SDTS Forum > Musiker

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 2006-05-25, 13:32   #1
mando
Status Seeker

mando's Avatar

Byta strängar?
Är det någon gitarrist här som är väldigt van att byta strängar på elgitarr, nylon och stålsträngad akustisk gitarr som kan ge mig era tips.
Personligen är just strängbytardelen den absolut värsta för mig i gitarrspelandet.

Jag har hört två versioner för hur man ska göra men det klaffar sällan
Nr.1: Stick in strängen genom hålet gör på något sätt och gör på något sätt=STrängen blir låst och stämmer inte om sig. För en van kille tar det 2 minuter för ett helt set. För mig tar det 60 minuter för ett set.

Nr.2: Snurra några varv och stick sedan in strängen så att den blir låst.
Tar för en van kille 2 minuter för ett helt set. För mig tar det kanske 20-40 minuter :p.

Det är ju iof helt värdelöst att försöka beskriva över internet men om det är någon som har det ultimata tipset så blir jag så glad att jag hoppar och slår huvudet i taket.
Old 2006-05-25, 13:38   #2
memark
Finally Free

memark's Avatar

Re: Byta strängar?
Jag bytte (stål)strängar för första gången någonsin för några veckor sen. Det var inte speciellt svårt. Jag stack in strängen och höll änden uppåt, snurrade något varv och höll den nedåt, snurrade något varv. Sen satt den som en smäck.

"Så om skivan innehållit ACOS + 70 min fisljud hade den ändå varit grym." - marvin
memark is offline   Reply With Quote
Old 2006-05-25, 19:54   #3
mando
Status Seeker

mando's Avatar

Tack! Ska testas!
Old 2006-05-26, 12:47   #4
Caparison
Awake

Caparison's Avatar

Jag gör så här på mina gitarrer (dom har alla floyd stall ska tilläggas):
Jag ska försöka förklara på bästa möjliga sätt... kan bli lite svårt dock

Jag trär strängen genom stränghållaren uppe på huvudet, vidare genom den låsbara sadeln och sen vidare ner i stallet. Kulan på strängen ska alltså vara i änden uppe vid huvudet på gitarren. Sen mäter jag stränglängden så jag har en bit lös sträng liggandes på halsen.
Jag bockar till strängen uppe vid stränghållaren på huvudet så den böjs i ca 90 grader.
Sen är det bara att skruva och strängen lindas runt spolen på huvudet på nolltid.
Jag låser alltså inte strängarna själv, eftersom jag har ett Floyd stall. Det håller ändå.

Det är svårt att förklara kortfattat med ord. Jag hoppas du förstår lite vad jag menar iaf. Detta sättet fungerar bra för mig, jag antar att det är det traditionella sättet att stränga en elgitarr på. Jag strängar min bandlösa (med fast stall) på samma vis, och även det fungerar bra.

Innan jag drar strängarna till full stämning så "drar jag och sliter/töjer" lite lätt i dem (man känner själv hur mycket man kan dra). Detta gör så att dom tänjs ut och inte stämmer om sig lika lätt. Annars kan man ju tampas med detta problemet varje gång man byter strängar. Inte så kul om man har en spelning på antågande.

Jag har sett gitarrister som klipper av kulan på strängen och sedan trär ner den i stallsadeln, men det verkar vara onödigt arbete i mina ögon.

Jag vet inte hur du har strängat om dina gitarrer tidigare. Du kanske redan gör lika dant som jag... men annars hoppas jag detta kan vara till nytta.
Om du förstår något av den rappakaljan jag skrivit.
Caparison is offline   Reply With Quote
Old 2006-05-26, 14:38   #5
André
rDNA

André's Avatar

Jag gör som Caparison. Kulan genom Stoppar man kulan i stämskruven behöver man inte linda nånting alls, vilket gör att strängarna aldrig stämmer ur sig, även om man inte låser. Kontentan blir att jag har gitarrer med floyd rose-stall som men med motsvarande låsbara stämskruvar istället för låsning vid halsen, och kan alltså stämma om gitarrerna utan att mecka sönder allting
Old 2006-05-26, 17:10   #6
mando
Status Seeker

mando's Avatar

André, du menar att du har flytande stall men inget lås vid huvudet? Eller du har låsbara stämskruvar? Men det har iof inget med att sätta på strängarna att göra. Men resonansen blir mycket bättre utan floyd låsen så det är ju gött att du inte har problem med omstämningen. (Kan du göra typ divebomb utan att det stämmer om sig? Svaja uppåt utan att det stämmer om sig?)

Tyvärr kan jag inte använda erat knep varken på min LP eller mina akustiska eftersom att jag på min stålsträngade seagull knipsar fast den där lilla bollen med en slags "benklämmeliknande grej" Och på LP behöver man kulorna för stallet.
Men det var ju grymt bra tips som ni hade där båda två!
Old 2006-05-26, 17:13   #7
André
rDNA

André's Avatar

Jag har lås vid huvudet men behöver inte använda det eftersom strängarna inte är lindade utan sitter fast i kulan. Det blir samma effekt som om jag hade haft låsbara stämskruvar

Ja, jag kan gröta hur mycket som helst med stallet utan att den stämmer om sig
Old 2006-05-26, 17:20   #8
mando
Status Seeker

mando's Avatar

Men fan vad nice! Det är ju så att man blir tårögd bara av tanken

Den där bollen i stämskruven kuren verkar ju bara helt galet bra! Varför använder inte alla den? Vad ska man med låsbara stämskruvar till om man har 6 kulor!?)
Old 2006-05-26, 17:49   #9
André
rDNA

André's Avatar

Om man som jag (eller Devin) envisas med att stämma ner till A eller G med skitgrova strängar går knappt strängen igenom hålet i stämskruven. Än mindre ändan med kulan där det brukar vara extra tvinningar
Old 2006-05-27, 10:06   #10
Mr Adagio
Kungskrabban

Mr Adagio's Avatar

Jag stoppar i strängen i hålet och drar igenom den till jag har lagom mycket slack , man vill inte ha för mycket eller för lite sträng lindad runt skruven då kan man få problem med att den stämmer ur sig osv. Har även ett verktyg som man snurrar upp strängen med, bra om man är stressad eftersom det då tar ca 2 sek per sträng. Sen tar jag tag i strängen ungefär mitt på halsen och drar till, så att strängen sätter sig. Alltså jag drar strängen upp ifrån halsen en bit. Efter att man satt på alla strängar och dragit till dom så kan man stämma den och sen håller den stämningen bra.
Andra tips:
Strängarna ska lindas så att dom går i så rak linje som möjligt, om du t ex har ett gitarrhuvud med konstig form så bör du tänka på vilken sida av stämskruven du lägger strängen. (oftast på insidan av skruven).

Gör rent halsen innan du sätter på nya strängar, för annars är dom skitiga rätt snabbt igen.

Men det är bara en fråga om övning tror jag, efter att du har gjort ett flertal byten så kommer det gå fort för dig med.
Old 2006-05-27, 10:19   #11
André
rDNA

André's Avatar

...eller så gör du som jag och Caparison så tar det ingen tid alls att byta och strängarna stämmer aldrig ur sig för att de lindar upp sig
Old 2006-05-27, 11:06   #12
memark
Finally Free

memark's Avatar

Vad är det för "kula" ni pratar om egentligen?

"Så om skivan innehållit ACOS + 70 min fisljud hade den ändå varit grym." - marvin
memark is offline   Reply With Quote
Old 2006-05-27, 11:31   #13
mando
Status Seeker

mando's Avatar

Quote:
Originally Posted by André
...eller så gör du som jag och Caparison så tar det ingen tid alls att byta och strängarna stämmer aldrig ur sig för att de lindar upp sig
...eller så går det inte på andra gitarrer än de med floydrose stall.
Old 2006-05-27, 11:34   #14
Mr Adagio
Kungskrabban

Mr Adagio's Avatar

Quote:
Originally Posted by André

Som om det funkar på alla gitarrer, är du efterbliven eller?

Jag skulle vilja se dig byta strängar på ditt "magiska" sätt på en klassisk gitarr...
Old 2006-05-27, 11:35   #15
mando
Status Seeker

mando's Avatar

Haha, lol@efterbliven så skarre
Old 2006-05-27, 11:35   #16
André
rDNA

André's Avatar

Det förstås.

Quote:
Originally Posted by memark
Vad är det för "kula" ni pratar om egentligen?
Den som oftast är en ring och som sitter i ena änden av elgitarrsträngar.
Old 2006-05-30, 11:19   #17
Caparison
Awake

Caparison's Avatar

Sättet som jag och André använder fungerar även på gitarrer utan Floydstall. Jag gör nämligen så på min bandlösa gura, och det fungerar hur bra som helst.
Caparison is offline   Reply With Quote
Old 2006-05-30, 20:54   #18
mando
Status Seeker

mando's Avatar

Men stallet måste ju vara sådant att man spänner fast strängen?
På de flesta stall så behövs ju kulan i stallet som ett motstånd.
Old 2006-05-31, 10:38   #19
Cygnusx1
Finally Paid

Cygnusx1's Avatar

Ja precis, hur löser man det?
Old 2006-06-08, 20:26   #20
mando
Status Seeker

mando's Avatar

Men det där gick inte bra (byte av stålsträngad gitarr). G-strängen klämdes inte fast mellan strängarna som det ska göra om det ska hålla stämningen. Och B-strängen fuckade upp och gick av och som tur var kunde jag sätta på den strängen jag hade innan om än knappt. Tur, därför att jag ska spela på skolavslutningen imorrn.

Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search

Posting Rules